Sunday 20 December 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU9 QUOTATION(2)

 

M9 – QUOTATION (2)


NURUL AMIRAH NADIAH      AINUR NADHIRAH

            BINTI ISHAK                   BINTI ABU BAKAR

                           (196069)                                                    (197802)                  

 

1. 1.    Teks Asal: When someone is angry at you, just smile and ask for forgiveness.

 Terjemahan Melayu: Apabila seseorang marah kepada anda, senyum saja dan minta ampun.

 Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga saya

 Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

2. Teks Asal: When you are at the lowest point in your life, just remind yourself that it will go away soon. Time heals.

Terjemahan Melayu: Apabila anda berada di titik terendah dalam hidup anda, ingatkan diri anda bahawa ia akan segera hilang. Masa sembuh.

 Bukti: Cerita Sosial 5:Jiran

 “Pada suatu hari, Alim jatuh sakit. Badannya panas dan Alim tidak bermaya. Alim mudah jatuh sakit dan Alim tidak pernah merungut.”

3. Teks Asal: Always be kind to others.

Terjemahan Melayu:Sentiasa bersikap baik kepada orang lain.

Bukti: Cerita Sosial 2: Saya yang istimewa 

Alim memberikan plastik tersebut kepada Sulaiman. Sulaiman tersenyum. Dia mengucapkan terima kasih kepada Alim.

 4.Teks Asal: Love and care for yourself first before you tend to love and care for others.

Terjemahan Melayu:

Sayangi dan jaga diri anda terlebih dahulu sebelum anda cenderung mengasihi dan menjaga orang lain.

Bukti: Cerita Sosial 3:Keluarga saya

 Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain”

5. Teks Asal: Say nice things, say good things and you will find happiness in life.

 Terjemahan Melayu: Katakan perkara baik dan anda akan mendapat kebahagiaan dalam hidup.

Bukti: Cerita Sosial 4: Hati

Cikgu Anis mengajar Alim untuk mengucapkan terima kasih. Cikgu Anis juga mengajar Alim untuk mengucapkan selamat pagi kepada guru besar dan guru lain.

6.Teks Asal: I will not judge you. I am just a normal person.

 Terjemahan Melayu: Saya tidak akan menilai anda. Saya hanya orang biasa.

 Bukti: Cerita Sosial 1 (Nenek dan Datuk)

Ibu dan bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini. Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab. Namun, mereka cuba menolong Alim.

7. Teks Asal: To me, you are the most precious person in the world.

 Terjemahan Melayu: Bagi saya, anda adalah orang yang paling berharga di dunia.

 Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Alim anak yang rajin dan baik,”sebut ibu sambil memegang bahu Alim.

8. Teks Asal: When I look at you, I will smile. My love will always be with you.

Terjemahan Melayu: Apabila saya melihat anda, saya akan tersenyum. Cintaku akan sentiasa bersamamu.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

9. Teks Asal: Kindness will speak the truth.

Terjemahan Melayu: Kebaikan akan bercakap benar.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

Mak Cik Timah tak sedih. Mak Cik timah gembira kerana Alim baik dengan Sulaiman,”kata Mak Cik Timah yang memandang ke arah Sulaiman yang membasuh basikal kecilnya.

 10. Teks Asal:  Be a better person today and you will find happiness

Terjemahan Melayu: Jadilah orang yang lebih baik hari ini dan anda akan mendapat kebahagiaan

Bukti: Cerita Sosial 5 (Jiran)

Kadang-kadang Alim akan memberikan buku cerita kepada jiran sebelah rumah. Alim suka berkongsi dengan jiran

 

Kedatangan M9:

 


No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum Prof, Normaliza. Terima kasih kerana ajar saya dan rakan-rakan tentang penterjemahan menggunakan komputer. Saya sangat berse...