TEKS ASAL:
5. Kepentingan kajian. Bab 1
Kepentingan kajian ini memang kita kena ceritakan
atau jelaskan dengan terperinci ya kerana disini, biasanya didalam borang
pemeriksa, kita ada satu bahagian yang
menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. iyalah kalau kajian tidak penting,
mengapa kita nak jalankan kajian kan. Jadi, sebab ada kepentinganlah kita
jalankan kajian. Untuk bahagian ini, kita akan tulis dengan menggunakan
subtopik. Jadi, subtopik bawahnya ada lagi subtopik yang lain. Jadi, yang bahagian
ini kita kena ambil. Contohnya, kajian kita tentang wacana tekstual skrip animasi
cerita rakyat. Jadi apa? Kajian ini penting kerana apa? Untuk siapa? Jadi kita
kena nyatakan. Tapi dalam kepentingan kajian kita kena jelaskan mengikut yang
besar dahulu. Jadi kalau daripada kajian ini, kita lihat mungkinlah kepentingan
kepada masyarakat. Jadi, apa dia? kena huraikan bawah ini. Masyarakat itu
besar. Kita kena huraikan dlm satu perenggan. Kemudian, kecilkan lagi menjadi
1.6.2 apa yang kecil lagi. Contohnya, Kementerian Pelajaran atau Kementerian
Pendidikan. Jadi, letak tajuk ini maknanya kajian ini penting untuk yang ini. Jadi
huraikan bawah dia. Kenapa dia penting? Tetapi, pastikan apabila hurai kita
kaitkan balik dengan kajian kita. Makna tajuk atau kajian kita tu dari segi
mana. Dari sudut manakah yang penting? Kemudian turun lagi, yang lebih kecil lagi.
Mungkin sekolah? Sekolah itu dari sudut yang mana? dari segi mana yang
pentingnya kajian ini. Jadi, adakah dia penting kepada guru sahaja? guru besar
ataupun pelajar? Jadi itu yang lain pula. Jadi yang ini kita boleh letak
pelajar. Dari yang besar hingga yang kecil. Jadi sekarang dari segi mana
pentingnya? Huraikan pula dalam satu perenggan. Kemudian, mungkinlah guru kerana
guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran (P&P). Jadi,
kita huraikan dari segi apa? Jadi dalam ini kadangkala didapati ada penyelia yang
menyatakan bahawa setiap huraian dalam ini yang awak telah jelaskan untuk sub-sub
topik ini perlu disokong dengan kajian sarjana lain atau kajian-kajian lain. Boleh
juga. Seperti yang saya katakan, ini terpulang kepada penyelia kerana iaitu
kita ini sebagai penyelia mempunyai different school of thought.
Pemikiran kita berbeza. Jadi mungkin ada penyelia kata “baik, awak letak
sokongan untuk tiap satu”. Mengapa pentingnya kepada masyarakat? Mengapa
penting kepada kementerian? Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru? Jadi mesti
ada sokongan. Jadi mcm saya, bagi saya kalau dihuraikan bagi saya ialah kepentingan
kajian ini menurut kajian ialah menurut kajian awak sendiri. Jadi apabila kita
buat huraian, ia mesti berkaitan rapat dengan kajian kita. Jadi, huraikan dari
sudut mana pentingnya. Jadi, bila kita buat huraian, kalau bagi saya jikalau
tiada rujukan pun tidak mengapa kerana huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup
jelas untuk setiap satu. Betapa pentingnya tiap-tiap satu ini. Betapa
pentingnya kajian ini kepada masyarakat, kementerian, sekolah, pelajar, dan
guru. Jumlah kepentingan ini biasanya tidak akan kita letak satu kepentingan sahaja.
Nampak kajian ini tidak penting. Jadi biasanya
kita akan letak minima 3, maksima 5. Ini biasalah. Misalnya, kalau mahu lebih dari
5 boleh tetapi kalau terlampau banyak mungkin yang banyak itu dalam kategori yang
sama. Jadi, tidak perlulah kita letak terlalu banyak sub-sub topik. Kita boleh
cantumkan supaya ianya menjadi satu
subtopik yang lain. Hal ini kerana, apabila terlalu banyak kadangkala sebagai
pemeriksa, kita melihat ok mengapa ini sama dengan ini, ini sama dengan ini,
ini sama dengan itu. Kenapa awak perlu huraikan pecahkan dia pula? Jadi kalau
minima 3 ok. Jadi kita boleh kumpulkan. Jadi ingat, bila buat penyusunan kepentingan
kajian ini mestilah daripada besar. Masyarakat itu luas ya, kecil kecil kecil
akhirnya individu ya, pelajar guru.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:
5. importance of study. Chapter 1
The importance of this study we have to tell or
explain in detail because here, usually in the examiner form, we have a section
that shows what the importance of this study. Yes if research is not important,
why do we want to conduct research instead. So, because it is important that we
conduct a study. For this section, we will write using subtopics. So, the
subtopic below there are other subtopics. So, this is the part we have to take.
For example, our study of the textual discourse of animated folklore scripts.
So what? This study is important because of what? For whom? so we have to
state. But in the importance of study we have to explain according to the big
first. So if from this study, we see it may be of interest to society. So, what
is he? have to describe below. The community is huge. We have to explain in one
paragraph. Then, shrink again to 1.6.2 what is smaller again. For example, the
Ministry of Education or the Ministry of Education. So, put this title means
this study is important for this one. So describe below him. Why is he
important? But, make sure when our description relates back to our study. What
is the meaning of our title or study? From which point is it important? Then
down again, the smaller one. Maybe school? From which angle is the school? in
what sense is this study important. So, is he important to the teacher only?
headmaster or student? So that's another one. So this one we can place students.
From the big to the small. So now in what sense is it important? Explain in one
paragraph. Then, it may be the teacher because the teacher needs to provide
materials for teaching and learning (T&L). So, what do we describe in terms
of? So in this sometimes it is found that there are supervisors who state that
every description in this that you have explained for these sub-topics should
be supported by other scholarly studies or other studies. Yes. As I said, this
is up to the supervisor because we as supervisors have a different school of
thought. Our thinking is different. So there may be a supervisor saying
"well, you put support for each one". Why is it important to society?
Why is it important to the ministry? Why school? Why students? Why teacher? So
there must be support. So mcm me, for me if elaborated for me is the importance
of this study according to the study is according to your own study. So when we
make a description, it must be closely related to our study. So, explain from
which angle it is important. So, when we make a description, it is okay for me
if there is no reference because the description you wrote in this is clear
enough for each one. How important each of these is. How important this study
is to the community, ministries, schools, students, and teachers. This amount
of interest usually we will not place one interest only. It seems that this
study is not important. So usually we will place a minimum of 3, a maximum of
5. This is normal. For example, if you want more than 5 you can, but if there
are too many, it is possible that many are in the same category. So, we do not
need to put too many sub-topics. We can put it together so that it becomes
another subtopic. This is because, when there are too many sometimes as
examiners, we see okay why this is the same as this, this is the same as this,
this is the same as that. Why do you have to explain to break him anyway? So if
a minimum of 3 is okay. So we can collect. So remember, when compiling the
importance of this study must be from large. The community is vast ya, small
small small finally individual ya, student teacher.
RUJUKAN:
Youtube Channel Prof. Dr Normaliza - https://youtu.be/ybSmRq8m-RU
BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:
No comments:
Post a Comment