TEKS ASAL:
10.
Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual - 2 (Bab 4)
Kita
mulakan dengan bab 4. Bahagian keputusan dan perbincangan. Jadi sebelum ini
saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan dan perbincangan dan cara
menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang ini kita ada satu lagi
cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan dan perbincangan
4.1 pengenalan seperti juga yang saya jelaskan sebelum ini semua bab mesti ada
pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang
terkandung di dalam bab ini. Ingat ya kalau kita buat panjang lebar dalam bab
pengenalan ini nanti membuatkan seperti sorotan kajian pula, jadi di dalam
pengenalan ini tak perlulah ada rujukan. Sebab bila kita ada rujukan akhirnya
kita akan jadi seperti bukan bab 4 sebab bab 4 ini kita akan analisis data. Jadi
seterusnya, kita masuk ke 4.2. 4.2 ini biasanya kita akan merujuk kepada
objektif kita saya beri contoh objektif ini objektif kajian. Kajian yang
tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat jadi sebenarnya bab 4 ini
ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke sains ke teknologi ke
semuanya hampir sama untuk bagaimana kita nak tulis bab 4. Jadi sini kalau kita
tengok di sini, objektifnya ialah mengenal pasti wacana tekstual seperti biasa
kita akan letak di punya ayat dalam objektif itu. jadi wacana tekstual ayat itu
tanpa menggunakan perkataan yang awal ini mengenal pasti atau menganalisis.
Jadi ayat tersebut tidak perlu diletakkan. Kadang-kadang pelajar ini pergi
letak “mengenal pasti wacana tekstual….” Tidak perlu. Jadi sekarang setelah
wacana tekstual kita teruskan ke kalau kita tengok teori yang sebelum ini yang
telah dijelaskan kita tengok teori analisis wacana dalam buku ini jadi kita ada
kandungan kita bermula dengan kandungan. Tapi sebelum itu, sebelum kita nak
masuk data ini wacana tekstual ini kita jelaskan di sini macam ayat mukaddimah
lah apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga
elemen. Teruskan, kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya
kita nak analisis. Jadi apabila kita masukkan kandungan di sini kita kena
masukkan juga lah. Kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis
wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian, setelah itu ini berbeza ya dengan
sebelum ini, iaitu sebelum ini kita menggunakan jadual tapi sebenarnya kita
boleh menggunakan cara yang lain jadi contohnya, kandungan ini yang kita dapat
sebelum ini kita dapat daripada skrip 1 sehingga skrip 30. Jadi, awak dah susun
semua sampai 30 buat sistem coding (kodkan) dia 1 hingga 30 jadi kita faham lah
apa makna atau skrip yang mana kita
rujuk sebenarnya, Jadi di sini contohnya dalam kandungan kita ada tema. Tema
itu kita boleh letak contohnya dalam skrip kita dapati skrip 1 kita letaklah
kita punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza ini di tengah sebab ayat dia
sebelah sini sehingga sebelah sini. Bukti dia kita letak di bahagian tengah dan
biasanya kita letak dalam italik. Jadi letak di tengah kemudian contohnya ini
ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letaklah di
bawah ini sk 1 contoh dia kepada skrip nombor 1 ada ayat ini yang menunjukkan
tema yang terdapat dalam skrip tersebut jadi awak boleh susun tema yang macam
saya katakan tema. Tema kekeluargaan, awak boleh beri lima contoh jadi yang
kandungan bermakna 4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan jadi maknanya memang
semua skrip ada ini memang semua ada tema kekeluargaan contoh ataupun cuma ada
10 sahaja skrip yang ada tema kekeluargaan. Ambil contoh daripada situ lima
contoh ke sepuluh contoh ke bukti itu terpulang pada penyelia kata letak
semula, letaklah semua. Jadi letakkan di tengah-tengah tulis skrip sk 1 jadi
kita tahulah keseluruhan data ini data yang kita letak ini merupakan mempunyai
tema kekeluargaan jadi setelah letak sk 1 kekeluargaan jadi buat huraian di
sini jadi maknanya sekarang sk 1 di atas okay hurai apa dia apa tema
kekeluargaan. Bukti itu dah ada dekat sini daripada bukti itu dan juga di sini
setelah awak buat hurai ini dengan bukti sini awak boleh terus buat sokongan daripada
data dalam bab 2 jadi bukti yang daripada tema itu okay kajian ini ataupun
bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa siapa yang awak ambil daripada
bab 2. Sokong ini juga daripada kajian lima tahun kebelakang jangan nak ambil
yang 1980-an pulak kan tak perlu jadi seterusnya setelah dah buat huraian dari
yang ini jadi masukkan pula yang sama sk 15 contoh dia kemudian terus buat
huraian jadi yang ini dalam bentuk jadual berbezanya ialah kita letak data yang
kita dapat letakkan di tengah-tengah pastikan yang ini awka tengok dekat bawah
sama line dia kemudian huraian dia awak tengok satu perenggan okay dan
seterusnya ini baru satu tema dan
seterusnya kalau pensyarah kata saya nak tengok lima tema atau tiga tema
terpulang pelajar yang dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang
menyerlah yang awak dapati tapi jangan tinggalkan pula nanti pemeriksa eh saya
dapati skrip 18 memang ada tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas pun
dalam ini ini awak kena bersedialah jadi awak kena kenal pasti terlebih dahulu
berapa tema dan tema itu awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja
pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis lima tema
sahaja dan beri justifikasi mengapa tema mengapa pilih lima kalau tak
justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena letak semua tema yang
terdapat dalam skrip ini jadi yang ini ingat ya setiap kali berbeza huraian dia
seperti biasa apabila kita buat huraian dalam bab 4 ini kita perlu memastikan
kita ada penanda wacana. Penanda wacana ini penting supaya ia penulisan
akademik kedua macam sebelum ini setelah kita dah hurai objektif 1. Kemudian
kita pastikan objektif 1 kita punya 4.2 3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang
konteks 4.2.3 rumusan. Walaupun dalam rumusan ini kita dah ada sokongan dan
tiap tiap satu kita buat sokongan dan boleh juga satu cara yang mana yang ini
kita buat sahaja satu huraian. Huraian kita letak dalam rumusan rumuskan apa
ada dalam objektif 1 dan di sini kita boleh letak kita boleh sokong kajian
dalam bab 2 dan kita sokong dengan teori. Ada dua cara jadi satu cara tadi kita
letak sokong dalam setiap huraian analisis terhadap yang kita punya data terus
sokong kajian-kajian yang lepas dan sokong teori. Kedua kita boleh letak
kesemua dalam rumusan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian kita di sini
dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun kebelakang dan sokong bab teori.
Jadi rumusan ini biasanya tak perlu banyak kita dah banyak kita seperti salin
balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4 jadi tak mahulah macam itu. Kita kena
rumuskan apa keputusan dari sego kandungan apa tema yang ada kemudian kita buat
rumusan dalam bentuk konteks apa dia apa dia maknanya ringkaslah rumusan
kemudia kita terus sokong dengan teori maknanya kita terus tulis dekat sini
dalam rumusan kita buat sokong dan ayat itu seperti biasa saya katakan kita
katakan kajian ini selari, hampir sama, ataupun kajian ini menyokong ataupun
adalah awak nak letak perkataan negatif, kajian ini didapati ini.. namun di
dapati kajian ini berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian
sekian sekian. Jadi boleh juga maknanya ada dalam rumusan ini kita akan dapat
empat lima nama daripada kajian dari bab 2 itu yang menyebabkan kajian kita
lebih berkualiti sebab memang kita merujuk kepada apa yang terdapat dalam bab 2
itu maklumat penting. Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang ketiga iaitu
bila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data yang lengkap
kalau data itu tak cukup memang pemeriksa akan data eh ini kenapa awak ada bagi
lima contoh je mana pergi lima contoh yang lain. Walaupun memang letak semua
data data ini skrip ini dah letak dekat belakang jadi pemeriksa akan baca ini
saya ada ini kenapa awak tak letak dalam ini. Bersedialah dengan jawapan jadi
yang ini tentang macam mana nak coding data nanti saya akan masuk dalam video
lain jadi ini secara ringkas sahaja jadi pastikan semua bukti terdapat dalam
bab 4 ini semua tiada lagi persoalan lagi tentang mana pergi data tu mana pergi
data ni kenapa awak tak masukkan, awak tak masuk pun dalam batasan kajian jadi
awak tak bataskan jadi tak bataskan
sepatutnya data ada dalam ini jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga
dengan analisis bab yang kedua iaitu sama juga cara dia jadi awak boleh letak
masukkan dalam buktinya dan masukkan dalam huraian dan pastikan yang tiap-tiap
satu. Huraian tidak boleh lah ringkas-ringkas sangat kerana kita punya bab. Ada
juga pelajar dia buat cara macam ini iaitu objektif. 1 dia buat cara begini
masukkan data di tengah makna tak ada dalam bentuk jadual lah masukkan dekat
tengahlah kemudian objektif kedua dia buat dalam jadual boleh. Bermakna kita
nampak perbezaan diantara objektif 1 dalam bentuk begini objektif kedua dalam
bentuk jadual boleh juga. Pokoknya sekarang dia terpulang kepada pelajar pelajar
rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam contohnya
penyelia kata macam ni lah terpulang. Jadi terpulanglah kepada pelajar dan
penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa yang lain itu hampir sama dengan macam
mana nak buat analisis kajian jadi ingat ya misal kata dalam bab 4 untuk
analisis bab 1 40 halaman bab 2 40 halaman ini untuk master tapi kalau kalau
dia buat dua objektif ataupun kalau pelajar bacelor dan diploma. Tetapi kalau
misalannya, pelajar PhD atau master penyelianya suruh buat 3 objektif tambah
lagi satu. Ingat ya ini minima minima 40 40 40 halaman. Jadi misalannya awak
kata awak nak lebih sikit seimbang sama ini menunjukkan kepeentingan setiap
objektif macam saya ulang sebelum ini contoh tiba tiba nak buat yang ini 20
halaman, ini 50 halaman tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja lah halaman. Tak boleh
sebab ini menujukkan tiada kepentingan objektif 3 dan kurang kepentingan bagi
objektif dan objektif 2 ini macam terlebih lebih pentingnya jadi menujukkan
awak punya kajian ini cara awak analisis itu tidak mencukupi jadi ini tidak
boleh langsung tidak boleh pastikan ia sekata ataupun seimbang atau misal kata
awak nak lebihkan 41, ini 38 ini 33 bolehlah diterima. Hampir sama tapi tak
boleh terlalu ketara seperti ini. Jugak bayangkan kita pelajar contoh pelajar
master dan phd tak boleh lah terlalu sedikit saya jumpa saya sebagai pemeriksa
objektif 1 cuma 20 okay tiba-tiba objektif 2 ada 2 objektif 3 ada 1 sebab dia
kata nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh ya ini dah tahap master PhD manalah
boleh bab 4 ada banyak ini sahaja tapi bila tengok kita punya tesis itu tebal
mana datangnya tebal. Yang kita sangkakan mestilah bab 4 rupa-rupanya yang di
banyak dalam bab 3 tak tahu kenapa bab 3 banyak sepatutnya lapan hingga sepuluh
helai sahaja. 10 halaman sahaja. Yang ini bab 4 ini penting ya. Ini menunjukkan
kita punya kajian selama lama kita punya belajar ini yang kita dapat. Inilah
bukti yang kita dapat kajian kita berbeza dengan semua orang dalam satu dunia
ini sebab itu kita kena bangga dalam keputusan perbincangan bab 4 ini kita ada
halaman yang sebanyak ini. Ingat ya minima minima minima tapi kalau beza sikit
boleh kalau ketara tidak boleh. Sebab kita nak pastikan bab 4 ini penting nak
menujukkan bahawa keputusan kajian kita jadi ini perlu ambil kira penanda
wacana perlu ambil kira rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dan sokongan
ambil dari bab 2 dan kena ambil dari 5 tahun kebelakang mesti kaitanlah jangan
pakai sokong sahaja bila kita rujuk balik tiada langsung kajian itu dengan
kajian ini dan bukti kita lah yang kita letak ini memang dan memang betul-betul
bukti yang ini dan mencukupi bukti kita ya.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:
10.
Decisions and Discussions. Tableless Analysis - 2 (Chapter 4)
We
begin with chapter 4. The decision and discussion section. So before this I
have explained about chapter 4 results and discussion and how to analyze the
data using tables but this one we have another different way so the same title
is chapter 4 results and discussion 4.1 introduction as I explained earlier all
chapters there must be an introduction and in the introduction of this chapter
4 we just explain what is contained in this chapter. Remember that if we make a
length in this introductory chapter, it will make it look like a study highlight,
so in this introduction there is no need for a reference. Because when we have
a reference we will eventually be like not chapter 4 because this chapter 4 we
will analyze the data. So next, we go into 4.2. 4.2 this we usually will refer
to our objectives I give an example of this objective the objective of the
study. The study of the textual discourse of the animated script of folklore so
in fact this chapter 4 or the writing of this thesis regardless of social
science to science to technology to everything is almost the same for how we
want to write chapter 4. So here if we look here, the objective is to identify
textual discourse as usual we will put in have a sentence in that objective. so
the textual discourse of the sentence without using this initial word
identifies or analyzes. So the sentence does not need to be placed. Sometimes
these students go to the point of "identifying textual discourse…."
No need. So now after the textual discourse we continue to if we look at the
previous theory that has been explained we look at the theory of discourse
analysis in this book so we have our content starting with the content. But
before that, before we want to enter this data this textual discourse we
explain here like the opening sentence is what the meaning according to
Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into three elements. Continue,
we give an explanation so that the examiner will understand what we should
analyze. So when we enter the content here we have to enter as well. Need to
explain a little about the meaning of content according to the analysis of
discourse Normaliza Abd Rahim 2019. Then, after that this is different yes
before, that is before we use the table but in fact we can use other ways so
for example, this content that we got before we get from script 1 to script 30.
So, you have arranged everything up to 30 for the coding system (coded) it is 1
to 30 so we understand what the meaning or script we are actually referring to,
So here for example in our content there is a theme. The theme we can put for
example in the script we find script 1 we put we have in the middle make sure
it differs this in the middle because the sentence he is here to this side.
Proof of him we put in the middle and usually we put in italics. So put it in
the middle then for example this is his sentence which is proof from the script
earlier then we can put it below sk 1 his example to script number 1 there is
this sentence that shows the theme found in the script so you can arrange the
theme like I said theme. Family theme, you can give five examples so that the
content means 4.2.1.1 theme for example family so it means that all the scripts
have this, indeed all have an example family theme or there are only 10 scripts
that have a family theme. Take an example from there five examples to ten
examples to the evidence is up to the supervisor of the word reset, put it all
together. So put it in the middle of writing the script sk 1 so we know all
this data the data we put this is has a theme family so after placing sk 1
family so make a description here so it means now sk 1 above okay explain what
he is what the theme of the family. The evidence is already near here from the
evidence and also here after you make this description with the evidence here
you can continue to make support from the data in chapter 2 so the evidence
from that theme is okay this study or the evidence of this family theme is
supported by who you take from chapter 2. Support this also from the study of
five years ago do not want to take the 1980s, you do not need to be next after
having made a description from this one so enter the same sk 15 examples he
then continue to make a description so this in the form of a different table is
that we put the data that we can put in the middle make sure this one you look
near the bottom of the same line he then his description you look at one
paragraph okay and then this is just one theme and then if the lecturer says I
want to see five themes or three themes depending on the student he finds from
this script there are how many outstanding themes you find but do not leave p
ula later examiner eh I found script 18 there are so many themes but you are
not clear in this you have to be prepared so you have to identify in advance
how many themes and themes you think you want to make only three or five only
make sure you put within the limits of the study that you only analyze five
themes and justify why the theme why choose five if not justification can not
be the meaning you have to put all the themes in this script so this one
remembers yes every time his description is different as usual when we make a
description in this chapter 4 we need to make sure we have a discourse marker.
This discourse marker is important so that it is the second academic writing
like before after we have explained objective 1. Then we make sure that
objective 1 we have 4.2 3 for example because 4.2.2 is the context 4.2.3
summary. Although in this summary we already have support and each of us make
support and can also be a way in which we make only one description. The
description we put in the summary summarizes what is in objective 1 and here we
can put we can support the study in chapter 2 and we support with theory. There
are two ways so one way we put support in each description of the analysis on
which we have data continue to support past studies and support theory. Second
we can put it all in a summary then we summarize what our research results are
here and we continue to support the study of the last five years and support
the theory chapter. So this formula usually does not need much we have a lot of
us like copying what we have written in chapter 4 so do not want that. We have
to formulate what the decision is from sego content what theme is there then we
make a formulation in the form of context what is it what it means brief
formulation then we continue to support with the theory of meaning we continue
to write near here in the formulation we make support and the sentence as usual
I said we say this study is parallel, almost the same, or this study supports
or is you want to put negative words, this study found this .. but it is found
that this study is different from the findings of the study from the study of
so many people. So it can also mean that in this summary we will get four or
five names from the study from chapter 2 which makes our study more quality
because indeed we refer to what is found in chapter 2 is important information.
So the discourse marker, summary and also the third is that when we make an
analysis make sure our analysis has complete data if the data is not enough it
is indeed an examiner of the data eh this is why you have for five examples
where to go the other five examples. Although all the data is in place, this
script is close back so the examiner will read this I have this why you do not
put in this. Be prepared with the answer so this is about how to coding data
later I will go into another video so this is just a brief so make sure all the
evidence is in this chapter 4 all no more questions about where to go data tu
where to go this data why you do not enter, you do not even enter the
limitations of the study so you do not limit so do not limit the data should be
in this so be prepared with the answer and similar to the analysis of the
second chapter that is the same way he so you can put enter in the proof and
enter in the description and make sure that each one. The description should
not be too short because we have a chapter. There are also students he does
this way that is objective. 1 he made this way enter the data in the middle of
the meaning does not exist in the form of a table then enter near the middle
then the second objective he made in the table can. Meaning we see the
difference between objective 1 in this form the second objective in the form of
a table can also. The point is, now it is up to the students to feel that this
will allow the examiner to understand easily or for example the supervisor of
words like this is up to them. So it is up to your students and supervisors. So
I think the others are almost the same as how to do a study analysis so
remember yes for example the words in chapter 4 for the analysis of chapter 1
40 pages chapter 2 40 pages this for master but if he makes two objectives or
if he is a bachelor and diploma student. But for example, the PhD student or
his supervisor master told him to do 3 objectives plus one more. Remember this
is a minimum of 40 40 40 pages. So for example you said you want to be a little
more balanced this shows the importance of each objective like I repeated
before this example suddenly want to make this one 20 pages, this 50 pages
suddenly objective three 5 only pages. Can not because this shows no importance
of objective 3 and less importance for objective and objective 2 seems more
important so shows you have this study the way you analysis is not enough so
this can not directly can not make sure it is even or balanced or as you say
want more 41, this 38 this 33 can be accepted. Almost the same but not too
obvious like this. Also imagine us students example master and phd students can
not be too little I found me as examiner objective 1 only 20 okay suddenly
objective 2 there are 2 objectives 3 there is 1 because he said he just wanted
to list. No, yes, this is the PhD master's level, where can chapter 4, there is
a lot of this only, but when you look at it, we have a thesis that is thick,
where does it come from? What we think must be chapter 4 apparently that in
many in chapter 3 do not know why chapter 3 should be only eight to ten pieces.
10 pages only. This chapter 4 is important. This shows we have a long study we
have this study that we get. This is the proof that we can find our study is
different from everyone in this one world that is why we have to be proud in
the results of this chapter 4 discussion we have so many pages. Remember, yes,
at least minimally, but if it is a little different, it is possible, if it is
obvious, it is not possible. Because we want to make sure this chapter 4 is
important to show that the results of our study so this should take into
account the discourse markers need to take into account the formulation there
must be support from the study and support taken from chapter 2 and must be
taken from 5 years later must be related do not use support only when we refer
back there is no study at all with this study and it is our evidence that we
put this is indeed and indeed exactly this evidence and our evidence is enough
yes.
RUJUKAN: Youtube
Channel Prof. Dr Normaliza - https://youtu.be/wYCr_4bKfxM
BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:
No comments:
Post a Comment