Thursday 18 June 2020

BBM3410Satu: PERBEZAAAN KAJIAN FACEBOOK DAN TWITTER

Nyatakan perbezaan kajian dalam bab Facebook dan Twitter


Facebook
1. kajian menyatakan bahwa facebook merupakan cara untuk berkomunikasi dan digunakan bagi tujuan pembelajaran tidak formal (Madge 2009)
2. Facebook memegang kepentingan sosial dan peribadi , facebook juga memainkan peranan penting dalam pembelajaran bahasa pelajar (Selwyn 2007)
3. Blattner dan Fiori (2009), menyatakan bahawa facebook mmapu memudahkan untuk berimteraksi dalam bahasa tulen serta kesedaran sosio-pragmatik yang diperoleh melalui penggunaan kump
4. Facebook membantu guru untuk melibatkan pelakjar di luar kelas dan pengajar boleh mempelajari tentang trend dan isu dalam pendidikan bahasa inggeris sbg bahasa asing dan mendapatkan idea untuk latihan dalam kelas.(Pilgrim dan Bledsoe (2011).
5. Pempek (2009), meyatakaan bahwa facebook membolehkan guru untuk berlatih pedagogi berbeza, mengikut minat pelajar


Twitter
TWITTER:
1. Kajian Bicen dan Cavus (2012), pelajar mempunyai tabiat dalam menggunakan twitter iiatu menyatakan rutin hariannya dan emosi mereka, pelajar juga gemar menggunakan twitter dalam proses pembelajaran
2.kajian seterusnya oleh Elavsky, Mislan dan Elavsky (2011), menyatakan bahawa twiiter membantu mengurangkan percakapan tetapi lebih bnyak maklumat akan diperoleh.
3.Kajian twitter yang dijalankan dalamkelas oleh Junco (2010), kesan twitter pada penglibatan pelajar kolej dan kejayaan mereka. pelaajr akaj melibatkan diri dalam proses pemebelajaran apabila diberi peluang mebgunakan twitter.
4. Twitter mempunyai potensi dalam aktiviti membaca selepas kelas.( ida Soraya et al. 2013)
5. pelajar dapat mampu belajar dalamm persekitaran dalam dewan kuliah dan berminat untuk mempelajari lebih bnyk. twiiter boleh digunakan sebagai penilaian formatif dalam kalangan pelajar sek di dalam kelas. (Chen 2012)

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum Prof, Normaliza. Terima kasih kerana ajar saya dan rakan-rakan tentang penterjemahan menggunakan komputer. Saya sangat berse...