Sunday 13 December 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU7 QUOTATION

 

M7 – QUOTATION

 



    


NURUL AMIRAH NADIAH BINTI ISHAK        AINUR NADHIRAH BINTI ABU BAKAR

                                           (196069)                      (197802)

 

 

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1

It makes me feel better when I just let things go.

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila saya hanya membiarkan perkara pergi.

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila saya membiarkan perkara itu pergi.

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah akan menunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara untuk menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggalkan penyapu di tengah-tenah rumah. Ibu akan memanggil semula Alim dan memujuk Alim untuk menyiapkan kerja. Alim tersenyum.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 6)

2.

I work hard every day to achieve my goal but the more I work, the more goals that I want to achieve.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin banyak saya bekerja, lebih banyak matlamat yang saya mahu capai.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi lebih banyak bekerja, lebih banyak matlamat yang saya ingin capai.

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Hlm 25: 12)

3.

Nature makes me feel bless every day.

Alam membuatkan saya berasa rahmat setiap hari.

Alam semula jadi membuatkan saya berasa bersyukur setiap hari

 

Alam semula jadi melahirkan rasa syukur dalam diri saya setiap hari.

Alim tidak sabar untuk pulang ke kampung. Alim ingin bermain dengan ayam dan itik nenek dan datuk di kampung.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22: 2)

4.

Missing a person will make you feel bless that you still have feelings towards others.

Hilang seseorang akan membuat anda berasa rahmat bahawa anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

Merindui seseorang membuatkan kamu merasa bersyukur kerana kamu masih mempunyai perasaan terhadap orang lain

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:14)

5.

Feeling bless with what I have today.

Rasa diberkati dengan apa yang saya ada hari ini.

Saya bersyukur dengan apa yang saya ada hari ini.

“Kamu beri saya buku ini, Alim?” Tanya Sulaiman sambil membelek-belek buku tersebut.

(Cerita Sosial 5: Jiran: Hlm 27:3)

6.

I will always try my best to be a better person every day.

Saya akan sentiasa cuba yang terbaik untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari.

Saya akan sentiasa cuba untuk menjadi orang yang terbaik setiap hari.

 

Saya akan sentiasa mencuba untuk menjadi seseorang yang lebih baik setiap hari.

“Baik sungguh anak ibu. Bagus Alim. Alim ingat pesan ibu dan bapa”, kata ibu sambil mengasingkan buah-buahan ke dalam plastik merah.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 23:5)

7.

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

Untuk meminta pengampunan adalah seperti beban besar dari bahu anda.

Kemaafan yang ikhlas datang dari hati seperti melepaskan beban yang berat di bahu.

“Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah, Alimbelajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kaka. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

 (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:12)

8.

I forgive you today, I forgive you tomorrow. I forgive you the days in between.

Saya memaafkan anda hari ini, saya memaafkan anda esok. Saya memaafkan anda hari-hari di antara.

Memaafkan orang setiap hari adalah perkara yang mulia.

“Ibu dan bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini. Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab. Namun, mereka cuba untuk menolong Alim.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 23:11)

9.

Be truthful in everything that you do.

Jujur dalam segala yang anda lakukan.

Jujur dalam segala yang anda lakukan.

 

Berlaku jujur dalam segala apa yang kamu lakukan.

“Alim suka Sulaiman. Sulaiman kawan Alim,” kata Alim lagi sambil melambai ke arah Mak Cik Timah lalu masuk ke dalam rumah.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24:14)

10.

Remind yourself every day that you are a good person.

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

“Ibu, boleh kita beri Sulaiman sedikit buah-buahan ini?,” Tanya Alim kepada ibunya.

(Cerita Sosial 2” Saya yang Istimewa: Hlm 23:4)

 Kedatangan:


Saya sertakan bukti tugasan bagi minggu ke 6 sebagai bukti saya hadir ke kelas Prof Normaliza pada minggu tersebut.

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum Prof, Normaliza. Terima kasih kerana ajar saya dan rakan-rakan tentang penterjemahan menggunakan komputer. Saya sangat berse...