TEKS ASAL:
4. Batasan Kajian (Bab
1)
Dalam bab 1 kita ada
1.7 iaitu batasan kajian. Yang ini juga pelajar selalu membuat silap atau
terlupa meletakkan ia. Jadi saya cadangkan dalam penulisan batasan kajian boleh
dibuat dalam bentuk jadual. Jadi ini batasan kajian dan justifikasi. Batasan kajian
ini hendak menyatakan apa itu justifikasi dan kenapa memilih ia. Kenapa kita
memilih instrumen itu dan membuat soal selidik. Jadi kita kena letak, jadi kita
kena letak batasan iaitu 20 pelajar SK Serdang. Jadi bagi justifikasi kenapa
awak memilih 20 pelajar ini. Okay kenapa awak memilih 9 tahun. Jadi kenapa 20,
kenapa tidak 30, kenapa tidak 19. Selepas itu, justifikasi. Kenapa SK Serdang?
Nyatakan. Kenapa bukan di Perlis? Kenapa tidak sekolah di Terengganu? Jadi awak
kena justifikasi. Kemudian, apa pemilihan awak biasanya dalam batasan kajian di
ambil daripada metodologi kajian. Daripada metodologi, dia punya sampel,
responden, lokasi kajian atau awak menggunakan
buku teks Melayu Tingkatan
Lima.Kenapa pilih itu, berikan justifikasi. Okay dalam justifikasi ini awak
boleh letak, ayat awak, kemudian letak rujukan Normaliza Abd Rahim, mengatakan
bahawa memang boleh. Kenapa pemilihan SK Serdang menurut menteri pendidikan.
Contoh, Sk Serdang merupakan sekolah luar bandar yang sekian, tetapi ringkas
kerana...
Ini menunjukkan jadual dan justifikasi. Kemudian awak
huraikan pula dalam bentuk jadual, Kalau awak menggunakan temu bual secara
ringkas . Setiap perkara perlu ada
justifikasi. Kadang kadang orang tidak letak kerana menganggap ia tidak perlu.
Yang penting siapa sampel ? Kenapa umur 9 tahun ? Kenapa lokasi di situ ?
Kenapa tidak dijalankan di negeri lain ? Kenapa tidak dijalankan di Korea. Jadi
kena ada justifikasi. Perlu ada jadual apa di atas, awak diminta untuk membuat
huraian. Huraikan satu persatu dan ulang balik dengan ayat panjang. Kenapa
pemilihan 20 orang pelajar ? Kenapa SK Serdang ? Jadi hurai dengan lebih jelas
dan panjang supaya tidak ada persoalan daripada pemeriksa. Misalnya, apabila
dia tengok analisis data atau bab 3, tiada ditulis. Soalan yang ditanya oleh
pemeriksa adalah 20 orang dan terkedu tidak boleh menjawab soalan. Jadi bila
sudah ada di sini. pemeriksa baca dan tengok jadual, sudah difahamkan.
Contohnya kenapa novel bertajuk Salina? Kenapa Novel Salina ? Kenapa tidak
novel yang lain di pasaran ? Jadi awak boleh justifikasi bahawa Novel Salina
telah memenangi anugerah. Jadi perlu letaj justifikasi tersebut. Pastikan
justifikasi yang diletak ini memang justifikasi yang menyerlah. Contoh, ada
pelajar yang buat tentang majalah A. Kenapa pilih majalah A itu ? Pelajar
menjawab bahawa dalam justifikasi itu majalah A telah memenangi anugerah pada
tahun tersebut. Jadi itu betul. Contoh batasan tentang cerpen pada tahun 2015,
cerpen tersebut diambil dari majalah tersebut. Jadi boleh digunakan. Justifikasi
mesti perkara yang penting yang menyebab kenapa awak pilih sampel itu, umur
itu, dan semua perlu ada dalam bentuk jadual. Kemudian, buat huraian di bawaj
supaya ia lebih jelas supaya tidak ada persoalan daripada pemeriksa. Jangan
lupa ada penanda wacana supaya kita nampak sebagai penulisan akademik.
TERJEMAHAN BAHASA
INGGERIS:
4. Limitations of the
Study
In chapter 1 we have 1.7 which is the limit of the study.
This one too students always make mistakes or forget to put it down. So I
suggest in writing the limitations of the study can be made in tabular form. So
this is the limit of study and justification. The limitations of this study are
to state what is justification and why choose it. Why do we choose that
instrument and make a questionnaire. So we have to put, so we have to put a
limit that is 20 students of SK Serdang. So to justify why you chose these 20
students. Okay why did you choose 9 years. So why 20, why not 30, why not 19.
After that, justification. Why SK Serdang? State. Why not in Perlis? Why not
school in Terengganu? So you have to be justified. Then, what your selection is
usually within the limits of the study is taken from the research methodology.
Of methodology, he got the sample, respondents, survey or body location using
textbooks Malay Form Lima.Kenapa select it, provide justification. Okay in this
justification you can put, your sentence, then put the reference Normaliza Abd
Rahim, saying that it is possible. Why the election of SK Serdang according to
the minister of education. For example, Sk Serdang is a very rural school, but
simple because ...
This shows the schedule and
justification. Then you describe it in the form of a schedule, If you use a
brief interview. Every thing needs to have justification. Sometimes people
don’t park because they think it’s unnecessary. What matters is who the sample
is? Why 9 years old? Why the location there? Why not run in another state? Why
not run in Korea. So there must be justification. Should there be any schedule
above, you are asked to make a description. Explain one by one and repeat with
long sentences. Why the selection of 20 students? Why SK Serdang? So explain
more clearly and at length so that there is no question from the examiner.
For example, when he looks at data analysis or chapter 3, nothing is written.
The questions asked by the examiner were 20 people and
paused could not answer the question. So when it is already here. the examiner
read and looked at the schedule, already understood. For example, why is the novel
titled Salina? Why Salina Novel? Why not another novel on the market? So you
can justify that Salina Novel has won an award. So it is necessary to read the
justification. Make sure that the justification placed is indeed a clear
justification. For example, some students did about magazine A. Why choose
magazine A? Students replied that in that justification magazine A had won an
award that year. So that's right. An example of restrictions on short stories
in 2015, the short stories were taken from the magazine. So can be used.
Justification must be the important thing that causes you to choose the sample,
the age, and everything should be in tabular form. Then, make a description
below so that it is clearer so that there are no questions from the examiner.
Do not forget there are discourse markers so that we see it as academic
writing.
RUJUKAN: Youtube Channel Prof. Dr Normaliza - Link: https://youtu.be/oywLQj4vNXM
BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:
No comments:
Post a Comment